KARA OCAK’TA AÇAN KARANFİLLER
Kanlı Ocak gecesinde İçimi ezdin,
Beyaz ve kırmızı renklerinin gölgesinde,
Akan gözyaşlarının hüznünde.
Doğradın beni lime lime
Kırmızı ve beyaz yaprakların,
Hasretin kanıma işledi,
Hüznünü anlatırken.
Azerbaycan halkının tarihine “Kanlı Yanvar Faciası” olarak geçen olayın
üzerinden bugün tam 25 yıl geçti. 20 Yanvar (Ocak) Bağımsızlık için “al kanların
aktığı”, “ağlayan karanfillerin” şanlı gecesidir.
20 Yanvar Şanlı Türk'ün Bağımsızlık karakterini bütün dünyaya gösterdiği
Bu katliama “Kara Ocak” denmektedir ve asıl neden ise Ermenilerle alakalıdır.
Ermenilerin artan toprak talepleri karşısında büyük bir Azerbaycan Türkleri kitlesi
tepki göstermiş ve “Ermeniler Dışarı” sloganları atarak yürüyüşler tertiplemişlerdi.
Buna misilleme olarak Ermenistan’da yaşayan çok sayıda Azerbaycan Türkü ata
yurdu topraklarını terk etmek zorunda bırakılmıştı. 13 Ocak 1990'da başlatılan Bakü
Katliamını durdurmak iddiası ile Sovyet Ordusu, Bakü'ye girerek isyanı kanlı bir
biçimde bastırdı. Sovyet birlikleri, 20 Ocak 1990'da Ermenileri korumak iddiası ile
Bakü'ye giderek bir çok Azerbaycan Türkü’nü öldürmüştü.
Sovyet Ordusunun sert müdahalesi Azerbaycan Türklerinde büyük
tepkilere sebep oldu. Bu bastırma olayını protesto eden Azerbaycan Türklerini
cezalandırmaktan öte, artan milliyetçi akımları ve bağımsızlık girişiminde
bulunabilecek tüm Sovyet cumhuriyetlerine bir gözdağı niteliğindeydi.
Ancak bu taktik geri tepti ve Sovyet yönetimi altındaki Azerbaycan'da, diğer
Sovyet cumhuriyetlerinde de olduğu gibi, milliyetçilik akımını ve bağımsızlık talebini
hızlandırarak, Azerbaycan Türkleri halkında Sovyet yönetiminin topluca reddine
neden oldu ve Sovyetler Birliği'nin çöküşünü hızlandırdı.
20 Ocak 1990'da Sovyet Ordusunun Bakü’ye girişi 1988'de Karabağ’daki
Ermeni bölücü hareketi ve Ermenistan’ın bu bölgeyi kendi kontrolü altına almak için
çabalar göstermesi sırasında, Azerbaycan halkının kendi vatanını savunma amacıyla
giriştiği ve süreç içerisinde Moskova'dan bağımsız olma mücadelesine dönüşen
siyasi gelişmelerin içinde önemli bir dönemeçtir. 20 Ocak'ta Sovyet Ordusunun
Bakü’de yaptığı katliam Azerbaycan halkının bağımsızlık mücadelesini bastırma
20 Ocak 1990,
Azerbaycan’da karanfiller ağladı,
Karalara bürünen analar ağladı,
Ağladılar, ağlattılar.
Feryatlar göklere yükseldi,
Arş’ta fırtınalar koptu,
Karanfillerin gözlerinden kan damlarken,
Hürriyet tomurcuklandı filizlerinden.
Azerbaycan’da karanfillerin çok büyük önemi vardır. Karanfil sevincin,
aşkın, vatan hasretinin, millet sevgisinin sembolüdür. Karanfil ancak güzel ve mutlu
günlerde hediye edilir. Ve Karanfiller Azerbaycan’da hep güler. Ancak karanfilin
Azerbaycan edebiyatında tarihe ağlayarak girdiği gece vardır ki o geceye “Karanfilin
ağladığı gece” derler.
Karanfilin ağladığı o buz gibi ocak gecesinde, Sovyet Kremlini gücünü son bir
kez bağımsızlık kavgası veren Azerbaycan Türk’ünün üzerinde denemek istemiş,
Azatlık Meydanı’nda özgürlük için mücadele edenlerin kanları ile sokaklar kan gölüne
dönmüş, kan rengindeki karanfiller şehitlerin üzerini kırmızı bir örtü gibi sarmıştı.
Azerbaycan’ın bağımsızlığını kazanmasına giden yol, birçok bağımsızlık
mücadelesinde olduğu gibi çok zorlu ve kanlı engellerin aşılmasıyla ortaya çıkmış.
Bu tarihlerin içinde en önemlisi bugün 25. yılı hüzünle anılan kanlı 20 Yanvar (Ocak)
hadiseleridir. Zira 20 Ocak 1990 gecesi meydana gelen acı olayların ardından baş
veren gelişmeler 1991 yılında azatlığa giden yolu açmış, Azerbaycan’ın tarihinde
(1918-1920 arası hariç) gerçekten bağımsız bir devlet olmasını sağlamıştır. 20 Ocak
gününü Azerbaycan halkının tarihinde sadece ağıt ve acı ile hatırlamak değil, aynı
zamanda Azerbaycan’ın şan ve şeref günüdür.
19 Ocak gecesi Bakü’de bağımsızlık isteyen Azerbaycan halkının üzerine
tanklarla yürüyen Kızılordu birlikleri ellerinde birkaç parça derme çatma tabanca
tüfek olan Azerbaycanlı direnişçileri ezmeye kalkmış, 20 Ocak sabahı 150–200
arası aralarında kadın ve çocuklarında olduğu ölü ile yüzlerce yaralı bırakarak artık
söndürülmesi imkânsız olan bağımsızlık fitilini ateşlemişti. Meydanda toplanan yüz
binlerin omzunda bugünkü “Şehitler Hıyabanı’na” defnedilen 20 Yanvar (Ocak)
şehitleri o gün bu gündür Azerbaycan’ın bağımsızlığının simgesi haline gelmişler.
20 Yanvar (Ocak) günü sabahın erken saatlerinden itibaren kırmızı
karanfillerle şehitler hıyabanına yürüyen yüz binler gözyaşları içinde ellerindeki
karanfilleri dualarla fatihalarla mezarlara bırakarak yâd ederler.
20 Ocak saldırısı bir korku filminin hayata geçmiş haliydi. Öyle kanlı sahneler
yaşanmıştı ki, kalemler bunu anlatmaya yetmez.
Şimdi Azerbaycan, 20 Ocak şehitleri için ağlıyor. Azerbaycan, Rus askerleri
tarafından bundan 25 yıl önce Azerbaycan Türküne yönelik gerçekleştirilen ve
yüzlerce masum insanın ölümüyle sonuçlanan 20 Ocak Rus vahşetini yüreklerimize
öğle bir dağ çekti ki; bu yaranın acısı yüzyıllar boyunca devam edecektir.
20 Ocak aynı zamanda Azerbaycan’ın diriliş ve kurtuluş günüdür. 20 Ocak
şehitleri kendi fedakârlıkları ile Azerbaycan halkının mücadele yolunun önünü
Ruhları şad olsun. Azerbaycanlı kardeşlerimizin acılarını yürekten paylaşıyor,
şehitlerimize Allah’tan rahmet diliyoruz.
Iğdır-Azerbaycan Dil-Tarih ve Kültür Birliğini
Ziya Zakir ACAR
Koruma ve Destekleme
Derneği Başkanı
