GENÇLER VE MATEM MECLİSLERİ
14 Temmuz 2024 - 19:39
GENÇLER VE MATEM MECLİSLERİ
YAZAN :AVUKAT NAHİDE OVA
Muharrem ayının girmesiyle birlikte yas törenleri başladı. İlimizde kısmen de olsa kutlama ve düğün törenlerine ara verildi.Son yıllarda muharrem ayı ve yas meclisleri özellikle gençler arasında heyecanlı geçmektedir. Gençlerimizin inanç ve geleneksel boyutta yaşattırmaya çalıştıkları Kerbela olayı pek çok yönlüdür.Hz.Hüseyin’in niçin kıyam ettiğini,kimlere karşı mücadele ettiğini çok iyi anlamak lazım.
Tutulan yaslar Hz Hüseyin’e yakışır şekilde vakur ve ağır başlı olmalıdır. Matemin öncelikle evlerde ve mescitlerde tutulması gerekir.Aşura günü büyük kalabalıklar sokağa çıkarak bir güne mahsus kitlesel bir tören düzenlenmektedir.
Son zamanlarda görmeye başladığımız bazen seyir değiştiren görüntüler çok düşündürücü..On gün boyunca trafiği kapatacak kadar kalabalık yaratmak,yüksek sesli megofonlarla şehri rahatsız etmek doğru değildir.Hüseyni ahlakla bağdaşmaz. Mevzunun asıl boyutunu unutup sadece gösterişe girecek davranışlardan süratle uzaklaşmak gerekir.
Gençlerimiz sadece ezberlenmiş sinezenleri(arapça ve farsça olanlar hiç anlaşılmıyor) okumak yerine kendi aralarında kurdukları meclislerde Hz Hüseyinin kıyamını,Kerbela tarihini,günümüze yansımalarını konuşup tefekkür ederek derinlemesine düşünmelidirler..Topluca ziyareti aşura duasını okumalı matemi içselleştirip kerbelayı iç dünyalarda yüceltmeliler..Kulakları tırmalayan sesler yerine matemi sanatsal olarak ifa etmek bu mesajı vermede daha başarılı olur.Mesela tiyatro gruplarının gösterileri,resim ve fotoğraf sergileri,müze tarzı anlatımlar daha kalıcı ve açıklayıcı nitelik taşır.Hz Hüseyine yakışır matem meclisleri tutalım.Onu kendimize rehber edinirken Hüseyni ahlakla ahlaklanalım..
Kerbelanin genç yiğidi Ali Ekberi örnek alsın gençlerimiz onun hayatını okuyun ,davranışlarını çok iyi gözlemleyin. Bilgimiz,tavırlarımız,davranışlarımız bu mihvalde olmalı.İslamın özü ahlaktır.Her yıl tekrarlanan alışkanlıklar yerine yeni açılımlar yaparak kendimizi ifade etmeliyiz.Konuyu mikrofon yarışından çıkarıp uhrevi boyutta yaşamalıyız.Saygı ve hürmette çok iyi örnek olmalıyız.Sosyal ortamları ve teknolojiyi çok iyi bilen gençlerimizin bu platformlarda kendilerini anlaşılır bir dille temsil etmeleri elzemdir.Yaşadığımız Ülke ve toplum yapısı dikkate alınarak anlaşılır bir dil ve üslupla Hz.Hüseyinin misyonu anlatılmalıdır.Yerel motifler olmakla birlikte evrensel bir dil kullanılmalıdır.Anlatmak istediklerinizi en iyi şekilde sunmak ve uygulamak kendinizi ifade etmede daha başarılı olacaktır.Yeni yepyeni argümanlarla toplumun karşısına çıkarak gençler en iyisini başarabilir deme cesaretini gösterin.Hz.Hüseynin bayrağını bundan sonra sizler taşıyacaksınız.
Aşura meydanına sırf alışkanlık olsun diye gelip,matemin niye tutulduğunu araştırmadan bir satır kitap okumadan bilinçlenmeden hedefe varılamaz.Zaman zaman toplantılarda gördüğüm lakayıt davranışlardan çok rahatsız olduğumu ifade etmek durumundayım.Yaptığınız iş ,inandığınız değer her ne olursa olsun samimi olun.Gösterişten uzak durun.Bırakın bu ayın hüznü,içtenliği,derinliği hayatınıza yansısın.Başkalarının sizin mateminizi ille de takdir etmesine gerek yok.Kalbinizi Kerbelaya gönderin.Yaşadığınız toplumla empati kurun o mihvalde yasınızı tutun.Dini kullanıp kendisine yer edinmeye çalışan gafil insanlar gibi olmayın.Bu mektebin özü mütevaziliktir,saygıdır,sevgidir,özveridir,bilgidir,sorumluluktur,çalışkanlıktır,hakka hukuka riayet etmektir.Hz.Hüseyin bunlar için kıyam etti şehit oldu.Kalbinizin merkezine gerçek Hüseyni koyarak yaşayın ki marifet kapıları önünüze açılsın.Duygulanın,ağlayın,kendinizi ifade edin.Kul haklarının ihlal edildiği bir anmayı Hz.Hüseyin kabul etmez.O kul hakları ihlal edildiği için kıyam etti!
Şehrimiz gençliğinin bu anlamda ciddi bir eğitime ihtiyacı var.Yılın on bir ayı kul hakkını ihlal edip dini unutup 10 günlük sürede ritüellerle hareket etmek sadece bir gelenek olur.Hiçbir bilimsel ve toplumsal gerçeklik ifade etmez.Gençlerimizin günümüz çıkmazında Hüseyni ahlaka çok ihtiyacı var.Buda ancak onu gerçek anlamda tanımakla mümkün olur.Rabbim bizi dünya ve ahrette Hüseyin sevgisinden ve muhabettinden uzak etmesin.
Nahide.Ova....
YAZAN :AVUKAT NAHİDE OVA
Muharrem ayının girmesiyle birlikte yas törenleri başladı. İlimizde kısmen de olsa kutlama ve düğün törenlerine ara verildi.Son yıllarda muharrem ayı ve yas meclisleri özellikle gençler arasında heyecanlı geçmektedir. Gençlerimizin inanç ve geleneksel boyutta yaşattırmaya çalıştıkları Kerbela olayı pek çok yönlüdür.Hz.Hüseyin’in niçin kıyam ettiğini,kimlere karşı mücadele ettiğini çok iyi anlamak lazım.
Tutulan yaslar Hz Hüseyin’e yakışır şekilde vakur ve ağır başlı olmalıdır. Matemin öncelikle evlerde ve mescitlerde tutulması gerekir.Aşura günü büyük kalabalıklar sokağa çıkarak bir güne mahsus kitlesel bir tören düzenlenmektedir.
Son zamanlarda görmeye başladığımız bazen seyir değiştiren görüntüler çok düşündürücü..On gün boyunca trafiği kapatacak kadar kalabalık yaratmak,yüksek sesli megofonlarla şehri rahatsız etmek doğru değildir.Hüseyni ahlakla bağdaşmaz. Mevzunun asıl boyutunu unutup sadece gösterişe girecek davranışlardan süratle uzaklaşmak gerekir.
Gençlerimiz sadece ezberlenmiş sinezenleri(arapça ve farsça olanlar hiç anlaşılmıyor) okumak yerine kendi aralarında kurdukları meclislerde Hz Hüseyinin kıyamını,Kerbela tarihini,günümüze yansımalarını konuşup tefekkür ederek derinlemesine düşünmelidirler..Topluca ziyareti aşura duasını okumalı matemi içselleştirip kerbelayı iç dünyalarda yüceltmeliler..Kulakları tırmalayan sesler yerine matemi sanatsal olarak ifa etmek bu mesajı vermede daha başarılı olur.Mesela tiyatro gruplarının gösterileri,resim ve fotoğraf sergileri,müze tarzı anlatımlar daha kalıcı ve açıklayıcı nitelik taşır.Hz Hüseyine yakışır matem meclisleri tutalım.Onu kendimize rehber edinirken Hüseyni ahlakla ahlaklanalım..
Kerbelanin genç yiğidi Ali Ekberi örnek alsın gençlerimiz onun hayatını okuyun ,davranışlarını çok iyi gözlemleyin. Bilgimiz,tavırlarımız,davranışlarımız bu mihvalde olmalı.İslamın özü ahlaktır.Her yıl tekrarlanan alışkanlıklar yerine yeni açılımlar yaparak kendimizi ifade etmeliyiz.Konuyu mikrofon yarışından çıkarıp uhrevi boyutta yaşamalıyız.Saygı ve hürmette çok iyi örnek olmalıyız.Sosyal ortamları ve teknolojiyi çok iyi bilen gençlerimizin bu platformlarda kendilerini anlaşılır bir dille temsil etmeleri elzemdir.Yaşadığımız Ülke ve toplum yapısı dikkate alınarak anlaşılır bir dil ve üslupla Hz.Hüseyinin misyonu anlatılmalıdır.Yerel motifler olmakla birlikte evrensel bir dil kullanılmalıdır.Anlatmak istediklerinizi en iyi şekilde sunmak ve uygulamak kendinizi ifade etmede daha başarılı olacaktır.Yeni yepyeni argümanlarla toplumun karşısına çıkarak gençler en iyisini başarabilir deme cesaretini gösterin.Hz.Hüseynin bayrağını bundan sonra sizler taşıyacaksınız.
Aşura meydanına sırf alışkanlık olsun diye gelip,matemin niye tutulduğunu araştırmadan bir satır kitap okumadan bilinçlenmeden hedefe varılamaz.Zaman zaman toplantılarda gördüğüm lakayıt davranışlardan çok rahatsız olduğumu ifade etmek durumundayım.Yaptığınız iş ,inandığınız değer her ne olursa olsun samimi olun.Gösterişten uzak durun.Bırakın bu ayın hüznü,içtenliği,derinliği hayatınıza yansısın.Başkalarının sizin mateminizi ille de takdir etmesine gerek yok.Kalbinizi Kerbelaya gönderin.Yaşadığınız toplumla empati kurun o mihvalde yasınızı tutun.Dini kullanıp kendisine yer edinmeye çalışan gafil insanlar gibi olmayın.Bu mektebin özü mütevaziliktir,saygıdır,sevgidir,özveridir,bilgidir,sorumluluktur,çalışkanlıktır,hakka hukuka riayet etmektir.Hz.Hüseyin bunlar için kıyam etti şehit oldu.Kalbinizin merkezine gerçek Hüseyni koyarak yaşayın ki marifet kapıları önünüze açılsın.Duygulanın,ağlayın,kendinizi ifade edin.Kul haklarının ihlal edildiği bir anmayı Hz.Hüseyin kabul etmez.O kul hakları ihlal edildiği için kıyam etti!
Şehrimiz gençliğinin bu anlamda ciddi bir eğitime ihtiyacı var.Yılın on bir ayı kul hakkını ihlal edip dini unutup 10 günlük sürede ritüellerle hareket etmek sadece bir gelenek olur.Hiçbir bilimsel ve toplumsal gerçeklik ifade etmez.Gençlerimizin günümüz çıkmazında Hüseyni ahlaka çok ihtiyacı var.Buda ancak onu gerçek anlamda tanımakla mümkün olur.Rabbim bizi dünya ve ahrette Hüseyin sevgisinden ve muhabettinden uzak etmesin.
Nahide.Ova....







YORUMLAR